۱۳۹۱ فروردین ۱۷, پنجشنبه

نقدی بر کپی‌رایت نرم‌افزاری: ماشین لباس‌شویی

  1. کپی‌رایت در نرم افزار‌ها یک نکته‌ای هست که اغلب مردم بهش عادت کردن.
  2. کاربران اغلب براین باورند که دنیای کامپیوتر یک دنیای مجازیه. برای همین هیچ موقع نرم افزار رو یک ابزار در دنیای واقعی در نظر نمی‌گیرن.
  3. اگر یک نرم‌افزار کپی‌رایت‌دار (به‌طور مثال ویندوز) رو یک ماشین لباس‌شویی در نظر بگیریم پس قانون کپی‌رایت بر این دستگاه حکم فرماست.
  4. فرض کنین یک روز این ماشین لباس‌شوییتون یکی از شیر‌هاش خراب می‌شه.
  5. بر اساس قانون کپی رایت شما حق ندارین که به سیستم شیر دست بزنین. شما حق ندارین خودتون تعمیرش کنین. شما فقط می‌تونین به شرکت سازنده‌ی ماشین لباس‌شویی مراجعه کنین و درخواست پشتیبانی کنین. در عین حال باز هم شما حق ندارین ببینین که شیر چطوری تعمیر شده.
  6. تا اینجاش ما به طور معمول به یک قانون معمول در گارانتی در ذهنمون تداعی می‌شه که شما برای این که شرکت تضمین کننده فقط تا زمانی که تمام تعمیرات تحت نظر خودش باشه مسئولیت تعمیر و تضمین رایگان رو به عهده می‌گیره. اگر شما دست‌کاری کنین دیگه شرکت تضمینی نمی‌کنه که دستگاه درست عمل کنه.
  7. اما این، کپی‌رایت نیست. 
  8. کپی‌رایت به این معنیه که شما اگر شیر مشکل‌دار رو خودتون درست کردین: شما به لحاظ فدرالی مجرم و ناقض قوانین کپی‌رایت و دزد هستین.
  9. شما پول دستگاه رو دادین. و اون دستگاه رو خریدین. این دستگاه مال شماست. اما تعمیر یا تغییرش شما رو مجرم می‌کنه. به نظر شما این دزدی نیست؟
  10. شما با استفاده و خرید ویندوز محصولی رو خریداری کردین که تغییر دادن در اموال خودتون جرم بین‌المللی محسوب می‌شه.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر